Rady ako sa stravovať pre dojčiace matky

Tehotná mamička

Mnoho žien sa rozhodne, že svoje dieťa bude dojčiť. Obdobie, počas ktorého sú deti plne (teda výlučne) dojčené, môže pritom byť rôzne dlhé. Jedna otázka však pritom zostáva stále rovnaká: Ako by mala žena v tomto období čo najlepšie zaopatriť seba a svoje telo? A ako by mala vyzerať jej strava?

Ako sa stravovať v období dojčenia

Mnoho žien sa rozhodne, že svoje dieťa bude dojčiť. Obdobie, počas ktorého sú deti plne (teda výlučne) dojčené, môže pritom byť rôzne dlhé. Jedna otázka však pritom zostáva stále rovnaká: Ako by mala žena v tomto období čo najlepšie zaopatriť seba a svoje telo?

Počas tehotenstva si telo ženy vytvára tukové zásoby, ktoré budú v dôsledku zvýšenej spotreby kalórií počas dojčenia pomaly spotrebované. V prvých štyroch mesiacoch potrebujú dojčiace ženy asi o 500 kalórií viac než obvykle: Toto zodpovedá asi dvom tanierom zeleninovej polievky alebo trom krajcom celozrnného chleba s nízkotučným čerstvým syrom.

„Nezabudni – Teraz ješ za dvoch!“

To je skutočne pravda, avšak len do určitej miery, že teraz jete „za dvoch“. A v tejto súvislosti sa ponúka otázka: Čo však vlastne jesť? Berte obdobie dojčenia ako motiváciu k tomu, aby ste si aj naďalej udržala zdravé stravovacie návyky, ktoré ste dodržiavala v priebehu tehotenstva. Celozrnné pečivo, cereálie, ovocie, zelenina a všeobecne potraviny, ktoré obsahujú veľa vápnika a železa, predstavujú ideálny základ vášho denného jedálnička.

Tehotenstvo a strava

Tehotenstvo a strava

Späť k pôvodnej postave

Často sa rieši otázka, či žena počas dojčenia môže alebo či by mala držať diétu. Dojčenie telo namáha a pomáha tak prirodzenou cestou odbúravať tukové zásoby nazhromaždené počas tehotenstva. Prechádzať postupne na nízkotučnú stravu alebo jesť o trochu menej je v poriadku, avšak malo by sa s tým začať dva mesiace po pôrode.

Radikálne diéty sa však všeobecne neodoporúčajú, pretože telo sa pri nich zbavuje škodlivých látok a tieto voľné toxíny, ktoré sa dostávajú do krvi, sa môžu v stopovom množstve dostať aj do materského mlieka.

Jedzte kľudne častejšie, dbajte však pri „desiatej a olovrantoch“ na kvalitu: jogurt, mliečne koktaily, celozrnný chlieb so šalátom alebo tuňiakom, syr, pečené zemiaky atď. sú ideálnym pokrmom medzi hlavnými jedlami.

Dostatočne pite

Dostatočne pite – odporúča sa asi 12 pohárov (alebo tri litre) vody za deň. Čím viac pijete, tým viac tekutín je pripravených na tvorbu mlieka. V žiadnom prípade by ste sa k tomu však nemali nútiť, podľa laktačných poradkýň by to totiž mohlo mať dokonca opačný účinok.

Čo vám neprejde  

V každom prípade by ste mali zabudnúť na nikotín a alkohol – okrem toho by ste sa mali pokúsiť zistiť, ktoré potraviny vaše dieťa neznáša. Táto neznášanlivosť sa obvykle prejavuje nekľudným spánkom alebo reakciami na pokožke.

Zdieľajte
BIFIBABY-banner v článkuBIFIBABY-banner v článkureklama

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe