Zloženie stravy matky počas dojčenia

Dojčenie je pre bábätko to najlepšie, čo mu mamička môže dať. Je potrebné však tiež spomenúť, že je zároveň pre organizmus mamičky veľmi energeticky náročné. Z tohto dôvodu je potrebné v období dojčenia venovať zvýšenú pozornosť strave matky.

Denný kalorický príjem

Priemerný denný kalorický príjem by mal byť počas dojčenia vyšší o 700 kilokalórií denne oproti bežnému príjmu. Aj pri takto zvýšenom prísune energie dojčiaca mamička stráca na váhe spočiatku priemerne 0,5 kg za týždeň. V období dojčenia nie je vhodné držať diétu za účelom zníženia telesnej hmotnosti. Je mylné sa domnievať, že materské mlieko sa v dostatočnom množstve a v potrebnej kvalite vytvorí z rezervných tukových zásob, ktoré sa vytvorili počas tehotenstva.

Vplyv stravy matky na kvalitu mlieka

Tvorba materského mlieka je z väčšej miery závislá na množstve a kvalite matkinej stravy. Dôležitý vplyv má tiež frekvencia dojčenia a množstvo dieťaťom vypitého materského mlieka. Preto, ak chcete mať dostatok optimálne zloženého materského mlieka, by ste mali jesť pestrú, vyváženú stravu a zvýšiť denný kalorický príjem oproti obdobiu, kedy ste nedojčila.

Tuky

Hlavným zdrojom energie sú tuky, ktoré sú okrem iného významné pre vstrebávanie radu vitamínov. Veľmi dôležité je, aby strava dojčiacej ženy obsahovala dostatok LCP mastných kyselín (napr. DHA). Preto by mala jej výživa zahŕňať 2 – 3× týždenne ryby a kvalitné rastlinné oleje (napr. olivový, slnečnicový, kukuričný).

Bielkoviny

Príjem bielkovín by sa mal počas dojčenia zvýšiť o 12 – 15 g / deň. Bielkoviny získate z  mliečnych výrobkov. Dobre stráviteľné sú kyslomliečne výrobky. Vhodnými zdrojmi bielkoviny sú tiež chudé mäso, vajcia a strukoviny.

Sacharidy

Nemenej dôležitým zdrojom energie sú aj sacharidy. Dávajte prednosť preukázateľne celozrnným výrobkom, nezabudnite na hnedú ryžu a zemiaky, či bataty. Denne tiež zjedzte 3 – 5 porcií čerstvého ovocia a zeleniny. Vyberajte radšej tie druhy, ktoré historicky rastú v našej zemepisnej oblasti. Pri dojčení treba dbať aj na dostatočný príjem vitamínov a minerálnych látok, predovšetkým vápnika, horčíka, železa, jódu a vitamínu C.

V súčasnej dobe sú na trhu už k dispozícii doplnky stravy, ktoré plne rešpektujú výživové požiadavky dojčiacich mamičiek. Ich zaradenie do jedálnička Vám môže, vedľa pestrej stravy, pomôcť s prísunom dôležitých živín.

Zelenina je dôležitá v čase dojčenia

Vitamíny a minerálne soli pre mamičku

Každý deň konzumujete vitamíny a minerálne soli a ani si to príliš neuvedomujete. Čo to vlastne je? Kde ich nájdete? Na čo slúžia? To sú kľúčové otázky, ktoré otvoria dvere mnohým ďalším…

Prečo vitamíny a minerálne soli?

Sú to nerozluční kamaráti, ktorí sú nenahraditeľní pre správne fungovanie organizmu. Pomáhajú totiž pri raste a pri správnom fungovaní ľudského tela.

  • Vitamíny sú veľmi potrebné, telo si ich obvykle nedokáže vyprodukovať samo.
  • Minerálne soli, naozajstní ochrancovia ľudského tela, sú prítomné všade: vo svaloch, v kostiach, v krvi. Konzumujeme ich v prírodnom stave v potravinách a v prípade nedostatku ich môže lekár odporučiť v rámci podpornej liečby.

Aká je vaša potreba vitamínov?

V priebehu života sa mení a u každého človeka je iná. Významnejšiu úlohu hrajú v tele bábätiek, tehotných žien, chorých a starších ľudí, ako aj rekonvalescentov. V náročných obdobiach, akými sú tehotenstvo a dojčenie, je potreba vitamínov vyššia a dôležitejšia.

Ako pokrývať svoju potrebu vitamínov?

  • Dodržiavajte pravidlá racionálnej výživy uvedené na predchádzajúcich stranách.
  • Na inom mieste tejto kapitoly nájdete zoznam najdôležitejších vitamínov, ich funkciu a potraviny, v ktorých sa nachádzajú.

Pozor: Vitamíny nie sú zázračný liek!

Čomu sa treba vyhýbať?

Niektoré návyky – dobré i zlé – môžu narušiť vašu rovnováhu vitamínov.

  • Chcete schudnúť príliš rýchlo a dodržiavate prísnu a neopatrnú diétu: systematicky vylučujete niektoré potraviny bohaté na vitamíny.
  • Fajčíte: okrem nebezpečenstva, ktorému sa vystavujete, máte aj vyššiu potrebu vitamínu C.
  • Pijete: alkohol ničí vitamíny.

Niektoré lieky majú vplyv na vitamíny: antikoncepčná tabletka zvyšuje potrebu vitamínu A, B a C. 

Zdieľajte
BIFIBABY-banner v článkuBIFIBABY-banner v článkureklama

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe