Syndróm rodičovského vyhorenia a ako mu predchádzať

Rodičovstvo je jedným z najnáročnejších a zároveň najnádhernějších úloh v živote. Napriek tomu môže byť extrémne vyčerpávajúce a dospieť až k syndrómu rodičovského vyhorenia. Tento stav postihuje mnoho rodičov na celom svete a hoci sa to nezdá, môže mať vážny vplyv na vaše  fyzické a duševné zdravie. Prečítajte si, kedy vzniká, ako sa prejavuje a ako ho riešiť.

Čo je syndróm rodičovského vyhorenia?

Syndróm rodičovského vyhorenia (taktiež známy ako syndróm vyhorenia rodiča) je stav, kedy ako rodič prežívate opakovane stres a vyčerpanie v dôsledku starostlivosti o vaše deti. Prejavuje sa nielen v emocionálnom a psychickom vyhorení, ale aj vo fyzických príznakoch. Máte pocit, že hoci svoje deti milujete, nemáte na ne nervy ani energiu:)

Syndróm vyhorenia rodiča nie je ničím, na čo by sa rodičia mali hanbiť. Postihuje veľa rodičov, bez ohľadu vek alebo sociálny status.

Ako sa cíti rodič počas syndrómu vyhorenia?

  • Chronická únava: Neustále vyčerpanie a únava, nevládze…
  • Emocionálne vyhorenie: Stráca záujem o deti, je citovo otupený a nemá chuť ani silu sa venovať deťom.
  • Zvýšená podráždenosť: Nespokojnosť, nedostatok trpezlivosti a neschopnosť zvládnuť aj bežné situácie.
  • Znížená sebaúcta: Pocit, že nie ste dobrým rodičom a nedosahujete svoje očakávania. Na to dnes obzvlášť negatívne vplýva svet sociálnych sietí, ktorý často nemá nič z realitou. No vy chcete byť dokonalí rodičia, tak ako to ukazujú, alebo predstierajú iní 😉
  • Problémy so spánkom: Poruchy spánku sú bežné.
  • Fyzické príznaky: Migrény, bolesti hlavy, bolesti tela a iné fyzické ťažkosti sa často pridávajú k psychickým príznakom.

Prečo mám syndróm rodičovského vyhorenia?

Naskôr si odpovedzte na jednu dôležitú otázku: Kedy ste naposledy urobili niečo len pre seba? Ako sa máte rada? Ako sa to prejavuje? Kde v rebríčku dôležitosti ste vy?

syndrom vyhorenia rodica

Mnohé matky sa predbiehajú v tom, ako sa stať dokonalými matkami a zabúdajú pritom na seba. 

Zabúdajú sa mať rady, ani nevedia, kedy sa naposledy cítili atraktívne, nedoprajú si, príliš sa obetujú pre deti a rodinu… Myslia si, že nikto sa nedokáže o dieťa postarať tak ako ony. To poznáme mnohé, však?

Celý život podriaďujú materstvu a deťom. Majú neralistické očakávania, naliehajú na seba – na dosiahnutie dokonalosti.

V skratke ide najčastejšie o:

  • Prehnané požiadavky na seba ako rodiča (často aj ako partnerky/manželky).
  • Chronický stres: Každodenný stres spojený s výchovou detí.
  • Nedostatočná podpora: Keď máte pocit, že nemáte v rodine pochopenie, pomoc, podporu, cítite sa na všetko sama, je potrebné o to nahlas hovoriť. Je potrebné o tú pomoc v rodine požiadať. Nedostatok rodinnej, sociálnej alebo profesionálnej podpory môže zvýšiť riziko vyhorenia.
  • Finančné ťažkosti: Súvisiace finančné problémy často tiež stresu pridávajú, ale treba myslieť pozitívne.

Otázka času je otázka priorít

Existuje mnoho možností, ako zmierniť stres a vyhorenie, vrátane nájdenia si času na seba,  hľadania podpory od rodiny a priateľov, terapie, cvičenia a relaxačných techník.

Otázka času je často otázkou priorít – nájdeme si čas na to, čo je pre nás dôležité. Keď sú pre nás dôležité len deti a všetci ostatní, tak si čas na seba nenájdeme.

Keď si uvedomíme, že na to, aby sme „sa mohli rozdávať“, potrebujeme aj niečo dostávať a venujeme si čas a pozornosť, naša sila a radosť sa nám prinavráti. Potebujeme si preto pravidelne „dobíjať baterky“. Lebo, ak nič neprijímame (nevenujeme si pozornosť), nemôžeme nič (lásku, starostlivosť, úsmev…) rozdávať.

Ak sú rodičia zdraví a spokojní, môžu sa  lepšie postarať sa o svoje deti. Spokojná mama = spokojná celá rodina. Preto je potrebná psychohygiena.  Vedieť vypnúť, sústrediť sa na seba, netlačiť sa do dokonalosti a nemať strach, nechať niektoré veci ísť. Zvládne to parner, či babička:) Ak nájdete podporu v partnerovi a v rodine, pravidelne si nájdete čas robiť niečo pre seba, pri čom načerpáte energiu, čo vám robí radosť a teší vás, s láskou a radosťou si potom užijete deti a starostlivosť o rodinu.

Možno začnete kúpeľom, ale odporúčame úplne zmeniť prostredie;-) Isť mimo bytu, domu.

syndrom vyhorenia rodicaPoproste teda najskôr o pomoc blízkych a prezraďte im, ako sa cítite a aj to, že potrebujete psychohygienu, aby ste tu mohli byť s radosťou pre nich všetkých.

Ak máte pocit, že to sama nezvládnete, tak vyhľadajte odbornú pomoc. Možno pomôže len pár sedení s terapeutkou, či psychologičkou..  Rodičovstvo je náročné, ale aj zážitok plný radosti. Správna starostlivosť o seba a sebaláska, vám umožnia užiť si krásne okamihy materstva úplne inak.

Zdieľajte
Načítám

Prihlásenie

Na tejto webstránke používame súbory cookie, aby sme vám poskytli najrelevantnejší zážitok pri najbližších návštevách a to tak, že si zapamätáme, čo vás zaujíma. Kliknutím na „súhlasím s použitím všetkých cookies“ vyjadrujete súhlas s použitím všetkých súborov cookies. Pomocou nastavenia môžete poskytnúť aj kontrolovaný súhlas, alebo zakázať použitie cookies, okrem nevyhnutných.

povoliť všetky cookies Nastaviť cookies

Nižšie nájdete kategórie cookies, používané na našich webstránkach. Môžete ich povoliť, alebo zakázať. Funkčné cookies nie je možné zakázať, pretože sú nutné pre bezproblémový chod webu. Vaše nastavenie cookies môžete v budúcnosti zmeniť pomocou odkazu v pätičke webstránky.

Zatvoriť

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe

Milá , vo vašom profile nemáte zaškrtnutý súhlas a tak sa nemôžete zúčastnit žiadnych našich testovaní a súťaží. Zmeniť to môžete TU.