Jet Lag a bábätká? Ako sa s ním vysporiadať?

Keď cestujete do vzdialených destinícií, musíte sa vsporiadať s obávaným jet lagom, teda pásmovou chorobou. Aj keď to môže byť nepríjemné pre dospelých, verte, že pre deti je to ešte zložitejšie

Ako sa teda vyhnúť jet lagu u dojčiat, batoliat a väčších detí?

Pre mnohých dospelých je to horšie ako nočná mora, takže sme sa pokúsili dať dohromady naše najlepšie tipy a rady týkajúce jet lagu.

Po prvé, neexistuje žiadny liek, ktorý by porazil jet lag, ide len o to vedieť sami seba a vaše deti prispôsobiť. A ako si to uľahčíte?

Čo je to jet lag?

Je to niečo, čo nazývame cirkadiánnym biologickým rytmom či telesnými hodinami, ktoré v našom tele riadia biochemické, fyziologické a behaviorálne procesy.

Tieto procesy riadia rad vecí, ako je napríklad spánok a chuť k jedlu. Keď prechádzame denným svetlom a temnotou v dobe, kedy na to naše telo nie je zvyknuté, de-synchronizuje nás!

Výsledkom je, že sme hore a máme pocit hladu v rôznych časoch. Tiež dochádza k mnohým hormonálnym zmenám, aby sme si zvykli na nové prostredie. Existuje niekoľko vecí, ktoré môžeme urobiť, aby sme pomohli sebe aj tým najmenším.

Pamätajte si, že lietať na východ je ťažšie ako lietať na západ, kde sa nemusíme tak dlho prispôsobovať novému prostrediu, pretože časové pásmo je pred nami.

Lietanie na západ je všeobecne ľahšie, pretože v prichádzajúcom dni je viac hodín na zotavenie. Pri výbere doby letu majte toto na pamäti.

Najmenšie bábätká a novorodenci nemajú s jet lagom veľké problémy. Novorodenci sa v prvých mesiacoch vysporiadávajú so zmenami lepšie, spia totiž väčšinou nepretržite.

Lietanie na dlhé vzdialenosti s dieťaťom alebo batoľaťom v noci znamená pre rodičov menej práce, nemusíte ich baviť celý deň počas dobu letu.

Rezervácia nočného letu je teda prvým krokom pre potlačenie jet lagu! Ako vieme, svetlá sú počas nočných letov zhasnuté a všeobecne sú tieto lety omnoho tichšie.

Keď si vyberáte miesta, premýšľajte o spánku aj o pohodlí pre vašich maličkých, hlavne pokiaľ nemajú vlastné sedadlo. Pokiaľ je to možné, zažiadajte o pridelenie voľnejšieho radu.

Pri cestovaní na veľmi dlhé vzdialenosti veľmi odporúčame medzipristátie. Niektoré letecké spoločnosti ich poskytujú bezplatne vrátane pekného hotelu na prenocovanie. Priechod niekoľkými časovými pásmami totiž pochopiteľne zhoršuje účinky jet lagu.

Všetky veľké aj väčšie letiskové uzly majú mnoho vecí určených pre ľudí, ktorí nimi prechádzajú. Od letiskových motýlích záhrad v Singapure po sledovanie zvierat, ktorá sa potulujú v parku cez cestu v Nairobi – tým tiež zabavíte vaše deti.

Pevne ​​veríme, že rodinné cestovenia nemusí byť stresujúce, pokiaľ venujete čas príprave.

Myslíme, že všetko od letu až po samotnú cestu je s plánom omnoho jednoduhšie. Keď sa vaša cesta blíži, môžete začať s prípravou aj niekoľko dní pred letom.

Skúste posunúť čas na spanie o trochu skôr alebo neskôr podľa toho, kam smerujete. Nebudete môcť celkom úplne zmeniť svoju každodennú rutinu, ale aj malá zmena pomôže minimalizovať jet lag a uľahčí prechod do nového časového pásma, akonáhle sa tam dostanete.

Pokiaľ hovoríme o posunutí spánku, hovoríme aj o vašom vlastnom. Najťažšia časť je snaha udržať sa hore, aby ste pomohli vašim deťom vykonať to isté.  Je to proces, ktorý musí urobiť celá rodina spoločne.

Uistite sa, že je vaše dieťa oblečené v pyžame pre nočný let, čo pomáha cítiť sa pohodlne a ľahko let prespať.

Pokiaľ nemáte kočík k dispozícii, požiadajte o postieľku a vezmite so sebou vychytávky pre detské spanie v lietadle, ako sú nafukovacie vankúše alebo detské boxy, ktoré zo sedačky vášho dieťaťa urobia kráľovské spanie.

To, že dieťa v lietadle dobre spí, spôsobí neskôr zázraky v minimalizácii jet lagu.

Samozrejme, aby to fungovalo, musíte sa uistiť, že váš letový čas má zmysel a ide ruka v ruke s rutinou s ohľadom na zmenu času.

Vyskúšajte melatonín

Melatonín je prírodná pomôcka na dobrý spánok, ktorú niektorí ľudia dávajú svojim deťom, aby sa v pravý čas pokúsili zaspať. Podaktorí hovoria ako o jednom z prírodných liekov na jet lag pre batoľatá a deti.

Užívanie melatonínu pri jet lagu môže byť užitočné, ale určite vám odporúčame poradiť sa s lekárom alebo pediatrom.

Veľmi populárne je vystaviť dieťa alebo batoľa slunku. Pomôže to vášmu dieťaťu prirodzene upraviť jeho vnútorné hodiny a dostať ich späť do synchronizácie s dňom aj nocou.

Rozhodne sme sami vyskúšali, že pokiaľ v izbe nezatiahnete závesy v prvých niekoľkých dňoch, upraví sa biorytmus omnoho rýchlejšie.

S dieťaťom alebo dojčaťom skúste podniknúť prechádzku počas odpoludňajšieho slnka, pokiaľ je pre ne denné slnko príliš silné. A samozrejme nezabudnite na opaľovacie krémy a prikrývku hlavy.

Pokiaľ sa vaše dieťa prebúdza celú noc, môže byť vystavenie slnečnému žiareniu zvlášť užitočné. Prebúdza sa, pretože jeho vnútorný rytmus je vypnutý a domnieva sa, že je deň, takže slnečná expozícia môže pomôcť správne sa nastaviť.

Je veľmi dôležité udržiavať svetlá zhasnuté alebo tlumené, keď sa zobudí uprostred noci a nie je schopné opäť zaspať. To dieťaťu tiež pomôže pochopiť, že je noc a čas spať.

Jedlo

Jedlo je dôležité z dvoch dôvodov. Jednak je, samozrejme, súčasťou každodennej rutiny väčšiny detí. Pokiaľ ich naladíte na jedlo v správnom časovom pásme, je to krok vpred.

Druhým dôvodom je to, že väčšina detí (a dospelých) zaspí s primerane plným bruškom omnoho lepšie.

Odporúčame si so sebou vziať menšie potraviny, ktoré vaše deti milujú.

 

Máme zoznam obľúbených občerstvení:

Hrozienka

Banánové chipsy

Plátky mrkvy

Chrumky

Sušené ovocie

Plátky kokosu

Hydratujte

Vždy je dôležité zostať hydratovaný, hlavne keď lietate, a ešte viac, pokiaľ ste dojčiaca mamička. Normálne sa vaše telo učí produkovať mlieko rýchlejšie v dobe kŕmenia vášho dieťaťa.

Pretože budete chcieť zmeniť časy kŕmenia v súlade so zmenou časového pásma, musíte sa uistiť, že produkujete dostatok mlieka, ktoré sa má tvoriť v miestnom časovom pásme.

Niekedy predsa len budete musieť nútiť svoje deti, aby zostali hore trochu dlhšie, ako chcú. Poznáte svoje deti a viete, čo je pre ne príliš, ale je tu jedna finta, a to nové hračky alebo bazén, skvelé spôsoby, ako donútiť deti, aby sa hráli dlhšie a nezaspali.

Prebudenie príliš skoro

Pokiaľ sa vaše deti prebudia príliš skoro, budete ich musieť postrážiť, aby si zdriemli neskôr počas dňa.

Možno budete chcieť naplánovať práve bazénový deň alebo niečo také, aby sa vaše deti zabavili na celé hodiny ale plánujte to blízko hotelu, pretože keď na ne padne spánok, môžete ich dať rýchlo spať.

Spať príliš neskoro?

Pokiaľ zistíte, že máte problém s druhou stranou jet lagu a vaše deti proste nechcú spať, musíte ich prebudiť skoro ráno.

Hranie hier a bazén sú opäť suverénnymi víťazmi!

U bábätka a batoľaťa jet lag netrvá večne, takže niekedy je najlepšou stratégiou proste to nejak prečkať, bez toho aby ste čokoľvek podnikli. Iba prijmite fakt, že budete hore a čo najlepšie to využite! Pokiaľ sa vaše deti prebudia v ranných hodinách, je to skvelý spôsob, ako sa dostať na miesta, na ktoré by ste sa kvôli spánku nedostali.

Samozrejme, pokiaľ ste príliš unavení na to, aby ste sa so svojimi deťmi vydali o 4 hodine ráno na skvelý track, môžete im vždy hodiť telefón či tablet a trochu sa vyspať, každá minúta naviac je skvelá😊 Nikto vás nebude súdiť – ste na dovolenke!

Ak viete, že vaše batoľa nezaspí pred polnocou, môžete s tým počítať dopredu a využiť to. Takže si užite nočné prechádzky a západ slnka. Vždy nájdete niečo vhodné.

Ako dlho trvá Jet Lag?

Podľa našich skúseností prekonanie jet lagu obvykle netrvá dlhšie ako niekoľko dní.

 

 

Zdieľajte

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe