Na pláž s deťmi

Výlety na pláž môžu byť veľkým zdrojom rodinnej zábavy, ale pamätajte na bezpečnostné pravidlá a tipy, než sa vydáte strčiť svoje telo, hlavu, alebo nohy do piesku.

Čo by ste mali vedieť, kým pôjdete

Skôr, ako sa vydáte v ústrety dňu plnému zábavy na slunku, vždy si skontrolujte správy o počasí. Nikdy nenavštevujte pláž ani neplávajte v oceáne alebo mori v extrémnom počasí, zvlášť keď počas búrky plnej hromov a bleskov. Sledujte rozmiestnené značky a varovné príznaky alebo sa opýtajte najbližšieho plavčíka, pokiaľ si nie ste istí, čo znamenajú.

Domovskú základňu umiestnite blízko bezpečnej zóny, napríklad pri stánku s občerstvením alebo blízko stanovišťa plavčíka.

Čo si zobrať so sebou

Nezabudnite rozhodne opaľovací krém s faktorom 30 a viac. Aplikujte každé dve hodiny aj častejšie, pokiaľ ste striedavo vo vode a mimo nej. Klobúky a slnečné okuliare so širokým okrajom môžu poskytnúť ďalšiu ochranu. Pár ďalších vecí…

  • Vystavovanie sa slnečnému žiareniu výrazne zvyšuje riziko ochorenia rakovinou kože a spôsobuje poškodenie očí.
  • Medzi 11. a 16. hodinou sa snažte, aby deti netrávili čas na slniečku, zorganizujte program na túto časť dňa v tieni.
  • Deti mladšieuako jeden rok nemajú byť nikdy vystavované priamemu slnki. Aj keď sú v tieni a pod slnečníkom, chráňte ich vždy navyše ľahkým oblečením.
  • Pred pubertou nie je prirodzený ochranný systém detí ešte úplne funkčný.
  • Morský vánok dáva falošný dojem bezpečia.
  • Plachty lodí, paluby lodí a morská pena odráža veľké množstvo UV paprskov. Nanášajte často opaľovacie krémy s minimálnym ochranným faktorom 25.
  • Svoju ochranu žiadajú tiež pery.
  • Opaľovací krém aplikujte dvadsať minút pred odchodem na pláž, každé dve hodiny sa opäť natrite.
  • Do 6. mesiaca veku nie je vhodné deti natierať opaľovacím krémom, ich ochranu pred slunkom by sme mali zaistiť tak, že zostanú v tieni a budú oblečené do dlhých rukávov a nohavíc z ľahkých priedušných alebo špeciálnych UV materiálov. Chránia pokožku a predlžujú opaľovanie. Slnko pokožku vysušuje a spôsobuje jej predčasné starnutie!
  • Po opaľovaní sa tak môže stať, že je pokožka nepríjemne napätá, horúca a podráždená. Pre jej skľudnenie je teda dôležité používať prípravky po opaľovaní, ktoré majú hydratačné, zvláčňujúce a často tiež chladivé účinky. Správna starostlivosť po slnení navyše zaistí dlhodobejšie uchovanie opálenia, krásne zhnednutie a zabraní olupovaniu vrchnej časti pokožky.
  • Pre bábätká odporúčame odvetrávacie matrace v kočíku a textilnú clonu.

  • Pozor, nie všetky krémy sú vhodné na citlivú detskú pokožku.Kvalitné, šetrné krémy sú drahé, pri kúpaní či športe sa zmývajú a je potrebné sa opakovane natrieť, ako sme už písali. Mnoho detí natieranie priamo neznáša, odporúčame preto tričká a plavky do vody s UV ochranným faktorom.

Slnečné okuliare

Ruku na srdce, ako často vidíte, že deti nosia slnečné okuliare? Je to vzácne, že?

Ale pokiaľ ste svojim deťom vštiepili dôležitosť čištenia zubov, zapínanie bezpečnostného pásu, nosenie vhodného vybavenia na šport, rovnako dôležité je začať sa starať o to, aby nosili slnečné okuliare.

UV žiarenie je neviditeľné spektrum svetla, ktoré je prítomné v našej atmosfére 365 dní v roku a dosahuje zemského povrchu aj za oblačných alebo zatiahnutých dní. Poškodenie UV je kumulatívne – časom rastie – a nezvratné. Pravdepodobne tiež viete, že deti trávia vonku viac času ako dospelí. Niektoré štúdie odhadujú, že až 50 % celoživotnej expozície UV žiareniu sa hromadí do 18 rokov. Deti do 3 rokoch by ale slnečné okuliare nosiť nemali, určite nie často. Tu sú vhodnejšie klobúčiky a vyhýbať sa priamemu slnku. Maximálne v prípade nutnosti, keď sa tomu neviete vyhnúť, im môžete nasadiť slnečné okuliare.

Viete, že…

  • deti sú každý rok vystavené asi 3-krát viac UV paprskom ako dospelí?
  • celková celoživotná expozícia UV svetlu má priamu koreláciu s očnými problémami neskôr v živote, včetne vývoja šedého zákalu a s ochorením sietnice?
  • nosenie klobúkov je vhodné, široké okraje blokujú asi 50 % UV žiarenia, ale to nestačí?

Mnoho rodičov má dobré úmysly. Zo 73 % dospelých, ktorí nosia slnečné okuliare, 58 % z nich nabáda svoje deti, aby nosili slnečné okuliare. Môže to trvať krátku dobu, ale je ťažké byť konzistentný. Detské slnečné okuliare sa často stratia alebo rozbijú a nenahrádzajú sa novými.

Deti s modrými očami sú vystavené väčšiemu riziku poškodenia UV ako deti s hnedými očami, takže by si rodičia mali byť vedomí toho, že modré oči potrebujú vyššiu ochranu. Obzvlášť v dňoch na pláži, kde je silné slnečné žiarenie, sú deti vystavené riziku spálenia očí. Poškodenie UV žiarením môže mať mnoho rôznych foriem a môže viesť k vážnejším problémom.

Pite veľa vody, aby ste sa vyhli úpalom

Zabaľte si okrem zdravých svačín aj vodu, vyhnite sa sladkým limonádam, minerálkam, čiernemu čaju, sladkostiam vôbec.

Dodržiavanie pitného režimu je u detí zložitejšie, pretože nie sú vždy schopné rozpoznať pocit smädu. „Zatiaľčo dospelým sa odporúča denne vypiť dva a pol až tri litre tekutín, detský organizmus má potrebu tekutín väčšiu, pretože je tvorený väčším podielom vody než organizmus dospelého človeka, a to až 70 %. Množstvo tekutín pre dieťa závisí na jeho veku a telesnej hmotnosti. Platí, že čím je dieťa menšie, tým viac tekutín na jeden kilogram svojej váhy potrebuje. Orientačne by však ročné dieťa malo vypiť medzi 1–1,3 litrom tekutín za deň. U dvouletého dítěte je to 1,3–1,5 litru za den. Trojročné až sedemročné deti by mali vypiť okolo 1,6 litra za deň a sedemročné až desaťročné deti potom 1,8 litra za deň.

Vždy je ale nutné prihliadať aj k radu ďalších faktorov: Či je dieťa zdravé, akú má fyzickú aktivitu, aké je počasie; v parnom lete bude vyšší nárok na príjem tekutín ako v zimnom období apod.

Prevencia úrazov

Beh a hry v piesku môžu byť zábavné, ale je doležité myslieť aj na plážové topánky. Skryté nebezpečenstvo v piesku, ako je rozbité sklo, môžu zničiť váš deň v jedinom okamihu. A zvlášť v horúcich dňoch sa stačí prejsť bez topánok po piesku, ten vám môže chodidlá veľmi rýchlo popáliť, zvlásť u malých detí.

Do mora odporúčame mať topánky na to určené, najlepšie neoprénové, s nekĺzavou podrážkou a suchým zipsom.

.

Plávajte bezpečne

Najčastejšie zranenia na pláži sa vyskytujú vo vode v dôsledku silných vĺn. Nezabudnite, že plavecké schopnosti sa v bazéne a oceáne líšia, takže aj keď môžete byť skúseným plavcom v bazéne, v oceáne môžete čeliť silným prúdom, vlnám a nepredvídateľným podmienkam. Pokiaľ vás zachytil prúd, plávajte rovnobežne s brehom, pokiaľ ss z neho nedostanete, a potom môžete bezpečne zmeniť kurz a plávať smerom k pobrežiu.

Pokiaľ vaše dieťa nie je ešte skvelým plavcom, uistite sa, že má na sebe vestu, ktorá mu sedí a je pod prísnym dohľadom. Nie všetky pláže sú vhodné pre plávanie, skontrolujte preto označenie.

Celkom iste zdieľate vodu s mnohými tvormi a organizmami a mali by ste o nich niečo vedieť, pretože 99 % života pod vodou je zdraviu ohrozujúcich alebo dokonca smrtiacich.

Odložte plávanie v oceáne, pokiaľ máte otvorenú ranu alebo odretú nohu či ruku, mohli by ste si privodiť infekciu. Akékoľvek odretie musí byť uzatvorené a uzdravené, kým pôjdete do vody. Hoci sa všeobecne odporúča opláchnuť malé poranenie alebo zranenie slanou vodou, voda z oceánu nie je dostatočne čistá.

Neostáva len popriať krásnu dovolenku pri mori a na pláže choďte s rozvahou!

Pokiaľ ešte nie ste registrovaná v Happy Baby Klube, neváhajte a zapojte sa do komunity vaic ako 100 000 mamiciek z celej ČR a získajte všetky výhody na jednom mieste. My, mamičky Happy Baby sa na vás tešíme nie len online, ale trebárs aj na niektorom z našich pravidelných stretnutí!

Zdieľajte

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe