Pohodlný spánok v tehotenstve

Teraz, keď sa potrebujete dobre vyspať a mať čo najkvalitnejší nočný spánok, je to, bohužiaľ, tažšie viac ako kedy predtým.

V prvom trimestri totiž pociťujete potrebu spánku kedykoľvek počas dňa a to vďaka hormonálnym zmenám, kedy vaše telo pracuje na ochrane a starostlivosti o vyvíjajúce sa dieťa. Placenta sa práve formuje, vaše telo tvorí viac krvi a srdce pumpuje rýchlejšie. V druhom trimestri dochádza k skľudneniu a spánok si môžete na chvíľu vychutnať aj vďaku tomu, že môžete spať v ľubovoľnej polohe. Od 5. mesiaca však obdobie skvelého spánku končí a vy len veľmi ťažko hľadáte pozíciu, v ktorej zaspať, trápia vás kŕče, nevoľnosť, budí vás kopajúce dieťa, je dosť možné, že sa vám zdajú aj nepríjemné sny. Záver tehotenstva je preto často označovaný ako obdobie nespavosti.

Prečo presne?

Prvým a najzásadnejším dôvodom problémov so spánkom počas tehotenstva je rastúca veľkosť plodu, kvôli čomu nemôžete nájsť pohodlné polohy pri spaní. Pokiaľ ste vždy boli zvyknuté spať na chrbte alebo bruchu, môžete mať problémy so zaspávaním na boku. Rovnako pohyb alebo posunutie sa v posteli sa stáva ťažším a s postupujúcim tehotenstvom rastie.

Spánok môže ovplyvňovať aj ďalšie bežné fyzické príznaky.

  • Časté nutkanie močiť: obličky pracujú na filtrovaní zvýšeného objemu krvi, ktorá koluje telom, a tento filtračný proces vytvára viac moču. Ako vaše dieťa rastie a maternica sa zväčšuje, zvyšuje sa tlak na močový mechúr. To znamená viac výletov na toaletu, počas dňa aj v noci. Počet nočných výletov môže byť väčší, pokiaľ je vaše dieťa aktívne hlavne v noci.
  • Zvýšená srdcová frekvencia: srdcová frekvencia sa zvyšuje, aby pumpovala viac krvi, a ako ide viac krvi do maternice, srdce pracuje, aby poslalo dostatok krvi do zvyšku tela.
  • Dušnosť: zvýšenie tehotenských hormónov spôsobí, že dýchate hlbšie. Možno sa budete cítiť, ako by ste usilovne pracovala.  Neskôr môžete dýchať ťažšie, pretože zväčšujúca sa maternica zaberá viac miesta, čo spôsobuje tlak na bránicu.
  • Kŕče v nohách a bolesť chrbta: extra váha, ktorú nesiete, môže prispieť k bolestiam v nohách alebo chrbta. Počas tehotenstva telo tiež tvorí hormón relaxín, ktorý mu pomáha pripraviť sa na pôrod. Jedným z účinkov relaxínu je uvoľnenie väzov v tele, preto sú tehotné ženy menej stabilné a náchylnejšie na poranenia, hlavne na chrbte.
  • Pálenie záhy a zápcha: mnoho tehotných žien páli záha, ide o žalúdočný reflux späť do pažeráka. Počas tehotenstva sa celý tráviaci systém spomaľuje a jedlo ostáva v žalúdku a v črevách dlhšie, čo môže spôsobiť pálenie záhy alebo zápchu. Oboje sa môže neskôr v tehotenstve zhoršiť, keďže rastúca maternica tlačí na žalúdok alebo hrubé črevo.

Vaše problémy so spánkom môžu mať aj iné príčiny. Mnoho tehotných žien uvádza, že ich sny sú živšie ako zvyčajne a niektoré dokonca majú nočné mory.

Stres môže tiež ovplyvniť spánok. Možno sa obávate o zdravie svojho dieťaťa, máte strach o svoje schopnosti byť rodičom alebo ste nervózne zo samotného pôrodu.

Pozitívna správa je, že vaša nespavosť nemá vplyv na plod dieťaťa, ten má svoj rytmus spánku a bdenia.

A ktorá poloha je pre vás najlepšia?

Na bruchu

Pokiaľ je vaša obľúbená poloha na bruchu, je to v poriadku – dokiaľ to pre vaše dieťa bude pohodlné, ako sa rozmery a hmotnosť plodu budú zväčšovať, spánok na bruchu vlastne nebude technicky možný.

Na chrbte

Odborníci odporúčajú tehotným ženám, aby sa počas druhého a tretieho trimestra vyhýbali spánku na chrbte. Prečo? Rastúca maternica a váha dieťaťa tlačí na črevá a na veľkú dutú žilu, ktorá prenáša krv do srdca z dolnej časti tela.

Tento tlak môže zhoršovať bolesť chrbta a hemoroidy a zhoršovať trávenie, narušovať krvný obeh a pravdepodobne spôsobiť hypotenziu (nízky krvný tlak), čo môže spôsobiť závrate. Menšia ako optimálna cirkulácia môže tiež znížiť prietok krvi do plodu, čím poskytne dieťaťu menej kyslíka a živín, kvôli tomu je menej aktívne a prináša zmeny v srdečnej frekvencii.

Tip: Pokiaľ máte dlhé vlasy, skúste ich uviazať do nízkeho copu, čo môže spôsobiť, že spanie na chrbte počas dlhej doby nebude príjemné😊

Na boku – ľavá či pravá strana?

Počas druhého a tretieho trimestra je vhodný spánok na obidvoch bokoch – pokiaľ je to možné najlepšie vľavo, s ohnutými kolenami – ideálne pre vás a vaše dieťa. Táto poloha umožňuje maximálny prietok krvi a živín do placenty (čo znamená menší tlak na vena cava) a zlepšuje funkciu obličiek, tým aj lepšiu elimináciu odpadných produktov a menšie opochy nôh, členkov a rúk.

Spanie na ľavom boku zlepšuje krvný obeh dieťaťa a tým aj jeho výživu z placenty matky. Poloha na ľavom boku tiež napomáha vašim obličkám efektívne odvádzať nadbytočné alebo škodlivé látky a tekutiny z tela. Maternica leží v úplnej väčšine prípadov v pravej polovici brucha. Vpravo „beží“ hlavná cieva, ktorá odvádza krv z dolnej polovice tela, tzv. dutá žila. Pokiaľ by tehotná spala na pravom boku alebo na chrbte, mohlo by dôjsť k útlaku tejto dôležitej žily a spomalil by sa odtok krvi z placenty.

Čo keď sa v noci prebudíte na chrbte? Iste vás už táto otázka napadla

Tu ide skôr o polohu smerujúcu k zaspávaniu, nie počas noci. Pokiaľ sa zobudíte na chrbte, čo sa môže stať, proste sa pretočíte na bok.

Nemôžete ovládať polohu, keď spíte, na druhej strane, spanie na chrbte v 3. trimestri nie je uplne príjemné, môžete teda predpokladať, že tak nevydržíte celú noc. Je dokázané, že poloha, v ktorej zaspíme, je najčastejšie tou polohou, v ktorej trávime v noci najdlhšiu dobu.

Tipy na pohodlné polohy počas tehotenstva

Tu je niekoľko tipov, ako riešiť problémy so spánkom v tehotenstve

Použite veľa vankúšov. Skúste prekročiť jednu nohu nad druhou a dať jeden vankúš medzi ne a ďalší vankúš za chrbát – alebo akúkoľvek inú kombináciu, ktorá vám pomôže spať.

  • Špeciálny vankúš. Ak chcete získať ďalšiu podporu, skúste použiť tehotenský vankúš.
  • Podoprite sa. Pokiaľ vankúše nepomôžu, skúste spať v polopriamej polohe.

Majte na pamäti, že je normálne cítiť sa nepríjemne počas niekoľkých nocí alebo dokonca niekoľkých týždňov. Vaše telo sa pravdepodobne časom prispôsobí novej polohe.

Ďalšie články o tehotenstve nájdete tu.

Neváhajte a zapojte sa do komunity viac ako 50 000 mamičiek z celej SR a získajte všetky výhody na jednom mieste. My, mamičky Happy Baby sa na vás tešíme nie len online, ale trebárs aj na niektorom z našich pravidelných stretnutí!

A pokiaľ chcete pravidelné správy z vášho bruška do vášho emailu, stačí kliknúť na tento odkaz a každý týždeň vám v e-maili jedna správa pristane. 🙂

Zdieľajte

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe