Tehotenstvo a inkontinencia – problém, o ktorom se nehovorí

Milé mamičky, tehotenstvo by malo byť radostné obdobie. Čakanie na nového člena rodiny a s tým spojené plánovanie je vzrušujúce alebo dokonca opojné. Rád by som sa však v tomto článku zmienil o menej pohodlnej stránke rastúceho plodu vnútri vášho tela: Veľmi neberie ohľad na váš močový mechúr, takže potrebu ísť na toaletu budete cítiť častejšie. Okrem toho nosíte väčšiu hmotnosť, čo vytvára tlak na svaly panvového dna, väzivá a močový mechúr.

V tehotenstve sa uvoľňujú hormóny, ktoré ovplyvňujú tkanivá a svaly v tele, a ako plod rastie, im umožňujú sa uvoľniť. Svaly panvového dna sú v tomto období povoľnejšie, aby uľahčili pôrod dieťatka.

  • Zisťujete, že vždy, keď niekam prídete, hneď hľadáte najbližšie toalety? Máte takmer neustále pocit, že si potrebujete „odskočiť“? Vstávate kvôli tomu niekoľkokrát aj v noci?
  • Prestávate sa smiať, pretože u vás dochádza k samovoľnému úniku moču? Zažívate tento problém pri kašľaní, kýchaní, skákaní či zdvíhaní ťažkých predmetov?

Zmienené faktory predstavujú dva hlavné typy inkontinencie – hyperaktívny močový mechúr, niekedy sprevádzaný únikom moču (vtedy hovoríme o urgentnej inkontinencii), v druhom prípade ide o stresovú inkontinenciu. Tá nesúvisí so psychickým stresom a spôsobuje ju uvoľnenie panvového dna. Dokonca sa môžu vyskytnúť oba typy naraz a potom ide o zmiešanú inkontinenciu. O svojom probléme s udržaním moču sa nehanbite hovoriť, povedzte o ňom vášmu ošetrujúcemu gynekológovi alebo pôrodnej asistentke.

Ďalšie problémy, ktoré sa v tehotenstve vyskytujú v súvislosti s dolnými močovými cestami, môžu byť:

  • Problematické močenie – útlak močovej trubice spôsobuje zoslabenie prúdu moču a pocit nedostatočného vyprázdnenia močového mechúra. Častejšie je nutné chodiť na toaletu, čo simuluje hyperaktívny močový mechúr.
  • Infekcia dolných močových ciest – vzniká spomalením prúdu moču a nedostatočným vyprázdnením. Častejšia je tzv. asymptomatická bakteriúria, čo je prítomnosť baktérií v moči bez príznakov infekcie. Ak sa vyskytne viackrát, je nutné podávať antibiotiká povolené v tehotenstve.

Ako teda „bojovať“ proti inkontinencii a hyperaktívnemu mechúru?

Ako som spomenul, za mnoho symptómov môže tehotenstvo a po tehotenstve určite zmiznú. Napriek tomu by som rád zdôraznil niektoré rady, ktoré môžu tehotným ženám so symptómami hyperaktívneho močového mechúra zlepšiť kvalitu života:

  • Pite menej, než ste zvyknutá, majte však na pamäti, že je rozumné dodať telu aspoň 1,5 až 2 litre tekutín, najlepšie v pravidelných intervaloch.
  • Vyhnite sa káve, čiernemu čaju a energetickým nápojom, lebo všetky tieto nápoje môžu dráždiť močový mechúr.
    Choďte močiť v pravidelných intervaloch a tak naučte močový mechúr chvíľu vydržať nutkanie na močenie.

Samotnou kapitolou je posilňovanie panvového dna.

Mnohé ženy, ktoré v súvislosti s tehotenstvom trpia inkontinenciou, zistia, že Kegelove cviky im môžu výrazne pomôcť. K stresovej inkontinencii u žien dochádza pri oslabení svalov panvového dna, ktoré podporujú močový mechúr. Obvykle uniká malé množstvo moču.

Tehotenská inkontinencia

Najúčinnejšie cvičenia

Viete, že už päť minút posilňovania panvového dna denne môže významne obmedziť inkontinenciu alebo ju dokonca úplne eliminovať? Keď sa posilňovacie cviky naučíte, môžete ich robiť kdekoľvek a kedykoľvek. A nikdy nie je neskoro začať.

Posilňovanie svalov panvového dna krok za krokom

S posilňovaním začnite v polohe ležmo.
• Aby ste svaly izolovali, začnite s napínaním svalstva v okolí konečníka. Pokračujte napínaním svalov v okolí pošvy a močovej trubice, a to tak, ako keby ste niečo držali v pošve. Svaly na zadku a stehnách by ste mali mať uvoľnené. Svaly vždy na dve sekundy napnite a potom na dve sekundy uvoľnite. Opakujte toľkokrát, koľkokrát môžete.

• Silové napínanie. Svaly panvového dna napnite čo najviac, ako je to možné. Päť sekúnd vydržte. Na päť sekúnd uvoľnite. Opakujte 5- až 10-krát.

• Vytrvalostné napínanie. Strednou silou napnite svaly na čo najdlhšiu dobu. Skúste udržať napnuté 60 sekúnd. Toto cvičenie robte vždy, keď skončíte silové napínanie.

• Rýchle napínanie. Napnite čo najsilnejšie, ako to len ide, a dve sekundy vydržte. Potom na dve sekundy uvoľnite. Toto cvičenie robte 5- až 10-krát denne a tiež vždy, ak máte nutkanie kýchať alebo kašľať alebo sa budete chcieť smiať.

Zásady na zlepšenie kontinencie (udržania moču):

– Pravidelný príjem tekutín a pravidelné močenie.
– Vyhýbať sa močopudným tekutinám a potravinám. – Pravidelne posilňovať panvové dno, najlepšie denne.

Čo povedať na záver?

Tehotenstvo je natoľko špecifická situácia pre telo ženy, vrátane jej malej panvy a dolných močových ciest, že zmeny, ktoré nastávajú v tejto oblasti, môžu príznaky inkontinencie a hyperaktívneho močového mechúra iba imitovať. Nemusíte sa preto obávať, že problémy s močením vám navždy zostanú.

MUDr. Lukáš Horčička
Urogynekologická prax,
Praha www.gona.in

Zdieľajte
MarťánciMarťáncireklama

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe