Rozostup brušných svalov alebo DIASTÁZA

Je neuveriteľné, aké veľké množstvo mamičiek nevie, čo to je diastáza, a nikto im to nemôže zazlievať. Často ich na to totiž mnohí z lekárov neupozornia a niekedy až niekoľko rokov po pôrode sa diastázou začnú zapodievať a zisťovať informácie, bohužiaľ možno práve preto, že ich začnú trápiť zdravotné problémy s ňou súvisiace.

Podľa našich osobných skúseností ale musíme bohužiaľ povedať, že diastázu majú takmer všetky mamičky po pôrode. Niektoré majú to šťastie, že sa im v priebehu šestonedelia zatiahne, a tak o nej ani netušia. Iné si však nevedomosťou a snahou rýchle získať späť svoju postavu zbytočne ubližujú. Poďme sa teda bližšie s touto problematikou zoznámiť.

Čo to je diastáza? Ako vzniká?

Diastáza je rozostup brušných svalov. Prednú stenu bruška tvoria tzv. priame brušné svaly. Tie sú spojené väzivovým tkanivom linea alba. V dôsledku vnútorného tlaku počas tehotenstva – tým, ako sa zväčšuje bábätko – sa bruško rozťahuje do strán a vzniká medzera práve v oblasti pružného väziva (linea alba). Tehotenstvo ale nemusí byť nutne jedinou príčinou. Diastázu majú aj deti a muži. Býva často spôsobená práve vytváraním extrémneho tlaku v bruchu, napr. nevhodným dvíhaním ťažkých bremien alebo nevhodným športovým zaťažením. Diastázu mávajú tiež novorodenci, u ktorých ale postupným vývojom zaniká.

Čo s diastázou hrozí?

Oslabené a málo elastické väzivo nedokáže udržať vnútorné orgány a tie sa vzniknutou medzerou medzi priamymi brušnými svalmi vydúvajú. To môže spôsobiť estetické problémy, ako je ovisnuté či vyklenuté bruško, ale tiež zdravotné problémy, ako je pruh, bolesti chrbta v oblasti hrudnej chrbtice alebo nefunkčný hlboký stabilizačný systém.

Ako „diagnostikovať“ rozostup brušných svalov?

Ľahnite si na chrbát, pokrčte nohy, chodidlá nechajte opreté na zemi. Zdvihnite mierne ramená a hlavu nad zem smerom ku kolenám. Tým sa aktivujú priame brušné svaly. Rukou si teraz prehmatajte celú linku od hrudnej kosti až po lonovú sponu (teda práve to spojivové tkanivo linea alba). Mali by ste cítiť dve tvrdé časti na pravej a ľavej strane, to sú priame brušné svaly. A pokiaľ je medzi nimi medzera, tak sa jedná o rozostup. Zmerajte si, koľko prstov sa vám do tejto medzery vôjde. Udáva sa, že rozostup na 1 – 2 prsty je fyziologicky normálny, ale záleží tiež na pevnosti väziva. Pokiaľ je to viac než 2 prsty, tak tu už skutočne pozor!

Čo s tým?

Je dobre vedieť, že pokiaľ máte diastázu, mali by ste sa niektorých vecí vyvarovať. Je potrebné nezväčšovať vnútrobrušný tlak a nezaťažovať priame brušné svaly. Takže nedvíhať sa z postele tým, že sa rovno posadíte, ale obrátiť sa na bok, nohy spustiť z postele a potom sa oprieť o ruku a zdvihnúť sa cez bok do sedu. Ďalej necvičiť klasické sady-ľahy, skracovačky, nedvíhať ťažké bremená. Pokiaľ dvíhate väčšie dieťa, potom si pomôcť nohami a dvíhať sa cez podrep. Nevhodným cvičením diastázu fixujete, alebo ju dokonca zväčšujete. Vhodné sú naopak dychové cviky. Teda tie, pri ktorých zapojíte hlbšiu vrstvu brušných svalov, hlavne priečny brušný sval, ktorý vám pomôže rozostup zmenšiť.

Odporúčané cviky

Jedným zo základných cvikov je BRÁNIČNÝ DYCH.

Základom je dychové cvičenie, kedy pri nádychu rozťahujeme bruško (nádych do spodných rebier, do spodného bruška, do
panvy) a s výdychom sťahujeme rebrá k sebe a smerom dolu k panve, pupok k chrbátu (môžeme aj stiahnuť panvové dno). Dlaňami celý pohyb bruška kontrolujeme. Je možné využiť aj tzv. ciferník, kedy stred je pupok, č. 12 na spodnom konci hrudnej kosti, č. 6 na lonovej spone, atď. S výdychom približujeme k sebe 6+12, 3+9, 10+4, 8+2. Pri výdychu vyslovujeme sykavky ŠŠŠ/SSS a  tým automaticky aktivujeme priečne brušné svaly (hlbšie uložené).

Ďalším cvikom je TLAK DLAŇAMI.

Hlava a chrbát ležia na podložke, nohy sú zdvihnuté, stehná a hrudník zvierajú pravý uhol, rovnako ako stehná a holene.
Dlane sú položené na stehnách. S výdychom tlačíme dlane do stehien a stehná do dlaní, čím vytvárame vzájomný tlak.  Pozor – nedvíhame ramená, nezakláňame hlavu, žiadny kŕč v oblasti krku!

Tip na vhodnú fyzickú aktivitu po pôrode

Prajete si, aby ste sa po tehotenstve a pôrode dostali späť do kondície, spevnili a vytvarovali svoje telo a správne posilňovali brušné svaly, ktoré môžu byť rozostúpené? Jedným z riešení je outdoorové cvičenie s kočíkmi alebo Strollering. Ide o cvičenie na čerstvom vzduchu, ktorého základom je športová dynamická chôdza s kočíkom, ktorá je odborníkmi považovaná za najprirodzenejší a najefektívnejší druh pohybu.  O to viac je vhodná práve pre mamičky po pôrode. Správne vykonaná športová chôdza dokáže skutočne zázraky.

Ing. Sandra Jandová

školiteľka a inštruktorka programu Strollering

Zdieľajte

Zabudnuté heslo

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe