Vitamín D 

vitamín D

Vitamín D je jeden z piatich vitamínov rozpustných v tukoch. Vitamín D je nepostrádateľný prvok nášho organizmu. Má mnoho významných biologických funkcií. Vďaka nemu dokážeme správne vstrebávať vápnik, horčík, fosforečnany v črevách. Je zodpovedný za dobre fungujúci imunitný systém. Určite si mnohý z nás spomenú na, v minulosti veľmi často skloňovanú, krivicu a s tým spojenú veľmi neobľúbenú lyžičku rybacieho oleja.

Vitamín D ako skupina vitamínov – Kalciferoly

Vitamín D je v podstate skupina vitamínov. Pre ľudí je dôležitá skupina dvoch zlúčenín, a to vitamín D3 – cholekalciferol a vitamín D2 – ergokalciferol. Ich obsah v našom organizme je možné zmerať pomocou rozboru krvi. Ich nedostatok môže mať za následok množstvo problémov. Dnes však nie je problém vitamín D dodať nášmu telu vo forme rôznych doplnkov.

Vitamín D ako slnečný vitamín

Známy je aj ako slnečný vitamín, pretože ho naše telo dokáže syntetizovať vystavením pokožky slnku. Tu však platí, že je veľmi dôležitá zemepisná poloha, pretože v krajinách, kde je slnka málo počas celého roka, ľudia často trpia jeho nedostatkom. Jeho prirodzená tvorba je tak obmedzená iba na istú časť v roku, a to v letných mesiacoch, zvlášť v našich zemepisných šírkach. Dôležité je aj časové rozmedzie počas dňa. Pre tvorbu vitamínu D je ideálna doba medzi 10. až 14. hodinou. Neskôr je už slnko veľmi nízko. Bohužiaľ, problémom je aj to, že väčšina ľudí trávi na slnku málo času počas dňa a mnohí trávia čas v práci až do doby, kedy je už tvorba vitamínu D nízka.

vitamín D

Dnes je však otázka vystavenia slnku dosť kontroverznou témou. Slnko sa dnes totiž spája s možnou rakovinou kože. V prípade, že pokožku chránime ochrannými krémami, vitamín D sa v takom prípade nevytvorí alebo sa ho vytvorí len veľmi málo. Tým pádom ho mnohí z nás majú nedostatok a vzniká bludný kruh – oslabený imunitný systém, vstrebávanie spomínaných prvkov, možná rachitída u detí či mäknutie kostí u dospelých a mnoho ďalších problémov spojených s jeho nedostatkom.

Platí, že denná tvorba vitamínu D v prípade, že sa vystavíme slnku dostatočne dlho, tvorí zhruba 80 % potrebnej dennej dávky a to v závislosti na zemepisnej šírke a ročnom období.

Prehnaná hygiena a vitamín D

Aj keď sa vystavíme slnku, mnoho z nás nevie, že, ak sa často umývame mydlom a rôznymi gélmi, naša pokožka stráca prirodzenú vrstvu tuku, ktorá je v podstate živnou pôdou pre tvorbu vitamínu D v kooperácii so slnečným žiarením. Vplyv na tvorbu vitamínu D má aj vek. Dnes vieme, že čím suchšia pokožka je, tým menej vitamínu D vie naše telo vytvoriť. To môže byť problém u starších ľudí, ktorí majú pokožku prirodzene tenšiu a tým pádom suchšiu, rovnako trávia aj menej času na slnku. U malých detí sa vôbec neodporúča vystaviť pokožku slnku v prvom roku. Práve tieto malé deti by mali byť suplementované vitamínom D denne minimálne prvý rok. V prípade, že matka dojčí, dieťa prijíma určité množstvo vitamínu D ako súčasť materského mlieka.

Vitamín D v strave

Vitamín D nájdeme aj v strave. Je teda možné získať isté množstvo aj v rámci pestrej stravy. Nie je ho však veľa a najviac vitamínu D poskytujú doplnky stravy a pobyt na slnku.

Nájdeme ho hlavne v rybacom tuku, rybách, hovädzej pečeni, mlieku a mliečnych výrobkoch či vaječnom žĺtku. Strava bohatá na vitamín D by sa mala konzumovať v kombinácii s tukom, vstrebateľnosť vitamínu D tým narastá.

vitamín D

Vitamín D nájdete aj v strave

V mlieku a vo vajíčkach je však vitamínu D enormne málo, pretože zvieratá žijú v uzatvorenom priestore bez prístupu na slnko. V podstate aj oni trpia nedostatkom vitamínu D. Oveľa viac ho poskytnú ryby, ak ich zaradíme do pestrej stravy. Jedná sa však o morské mastnejšie ryby (losos, makrela, sardinky, tuniak, krevety). Najviac vitamínu D poskytnú výrobky z rýb, ako je napríklad rybací olej. Ten však vďaka vôni a chuti nebýva úplne obľúbeným doplnkom stravy.

Vitamín D v medzinárodných jednotkách (international units IU)

  • Pobyt na slnku medzi 11. a 14. hodinou v plavkách počas 15 až 20 minút (ideálne bez ochrannej vrstvy krému) nám poskytne zhruba 20 000 IU vitamínu D3
  • Treščia pečeň obsahuje 5000 IU v jednej konzerve
  • Kávová lyžička rybacieho tuku obsahuje 1250 IU
  • Losos 100g obsahuje 650 IU
  • Sardinky 100 g obsahujú 450 IU
  • Tuniak 100g obsahuje 236 IU
  • Vajce v 100 g obsahuje 52 IU
  • Ementál v 100 g obsahuje 20 IU

Odporúčané dávky vitamínu D

Odporúčania odborníkov sa môžu líšiť podľa veku a potrieb jedinca. Pre naše klimatické podmienky sa zvyčajne uvádza denná dávka 10 mikrogramov vitamínu D jedného roka a 20 mikrogramov pre staršie deti a dospelých, tiež pre tehotné a dojčiace ženy.

*Zdroj: DACH 2019, Kritériá nemecky hovoriacichch zemí.

vitamín D

Význam vitamínu D pre náš organizmus

  • Napomáha dobrému fungovaniu imunitného systému
  • Zvyšuje odolnosť proti vírusom a akútnym respiračným ochoreniam
  • Jeho hladina ovplyvňuje sekréciu inzulínu a glukózovú intoleranciu
  • Môže ovplyvňovať hladinu krvného tlaku
  • Podiela sa na množení buniek
  • Znižuje autoimunitnú odpoveď organizmu
  • Prispieva k dobrej kvalite kostí a zubov
  • Prispieva k absorpcii vápnika a fosforu
  • Udržiavanie normálnej funkcie svalov (spolu s vitamínom K2)
  • Pomáha proti mäknutiu kostí (spolu s vitamínom K2)

Ak vás zaujímajú aj iné otázky týkajúce sa materstva, pôrodu, zdravia, sledujte aj náš facebookový profil Happy Baby SK.

Zdieľajte

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe