Vitamín D 

vitamín D

Vitamín D je jeden z piatich vitamínov rozpustných v tukoch. Vitamín D je nepostrádateľný prvok nášho organizmu. Má mnoho významných biologických funkcií. Vďaka nemu dokážeme správne vstrebávať vápnik, horčík, fosforečnany v črevách. Je zodpovedný za dobre fungujúci imunitný systém. Určite si mnohý z nás spomenú na, v minulosti veľmi často skloňovanú, krivicu a s tým spojenú veľmi neobľúbenú lyžičku rybacieho oleja.

Vitamín D ako skupina vitamínov – Kalciferoly

Vitamín D je v podstate skupina vitamínov. Pre ľudí je dôležitá skupina dvoch zlúčenín, a to vitamín D3 – cholekalciferol a vitamín D2 – ergokalciferol. Ich obsah v našom organizme je možné zmerať pomocou rozboru krvi. Ich nedostatok môže mať za následok množstvo problémov. Dnes však nie je problém vitamín D dodať nášmu telu vo forme rôznych doplnkov.

Vitamín D ako slnečný vitamín

Známy je aj ako slnečný vitamín, pretože ho naše telo dokáže syntetizovať vystavením pokožky slnku. Tu však platí, že je veľmi dôležitá zemepisná poloha, pretože v krajinách, kde je slnka málo počas celého roka, ľudia často trpia jeho nedostatkom. Jeho prirodzená tvorba je tak obmedzená iba na istú časť v roku, a to v letných mesiacoch, zvlášť v našich zemepisných šírkach. Dôležité je aj časové rozmedzie počas dňa. Pre tvorbu vitamínu D je ideálna doba medzi 10. až 14. hodinou. Neskôr je už slnko veľmi nízko. Bohužiaľ, problémom je aj to, že väčšina ľudí trávi na slnku málo času počas dňa a mnohí trávia čas v práci až do doby, kedy je už tvorba vitamínu D nízka.

vitamín D

Dnes je však otázka vystavenia slnku dosť kontroverznou témou. Slnko sa dnes totiž spája s možnou rakovinou kože. V prípade, že pokožku chránime ochrannými krémami, vitamín D sa v takom prípade nevytvorí alebo sa ho vytvorí len veľmi málo. Tým pádom ho mnohí z nás majú nedostatok a vzniká bludný kruh – oslabený imunitný systém, vstrebávanie spomínaných prvkov, možná rachitída u detí či mäknutie kostí u dospelých a mnoho ďalších problémov spojených s jeho nedostatkom.

Platí, že denná tvorba vitamínu D v prípade, že sa vystavíme slnku dostatočne dlho, tvorí zhruba 80 % potrebnej dennej dávky a to v závislosti na zemepisnej šírke a ročnom období.

Prehnaná hygiena a vitamín D

Aj keď sa vystavíme slnku, mnoho z nás nevie, že, ak sa často umývame mydlom a rôznymi gélmi, naša pokožka stráca prirodzenú vrstvu tuku, ktorá je v podstate živnou pôdou pre tvorbu vitamínu D v kooperácii so slnečným žiarením. Vplyv na tvorbu vitamínu D má aj vek. Dnes vieme, že čím suchšia pokožka je, tým menej vitamínu D vie naše telo vytvoriť. To môže byť problém u starších ľudí, ktorí majú pokožku prirodzene tenšiu a tým pádom suchšiu, rovnako trávia aj menej času na slnku. U malých detí sa vôbec neodporúča vystaviť pokožku slnku v prvom roku. Práve tieto malé deti by mali byť suplementované vitamínom D denne minimálne prvý rok. V prípade, že matka dojčí, dieťa prijíma určité množstvo vitamínu D ako súčasť materského mlieka.

Vitamín D v strave

Vitamín D nájdeme aj v strave. Je teda možné získať isté množstvo aj v rámci pestrej stravy. Nie je ho však veľa a najviac vitamínu D poskytujú doplnky stravy a pobyt na slnku.

Nájdeme ho hlavne v rybacom tuku, rybách, hovädzej pečeni, mlieku a mliečnych výrobkoch či vaječnom žĺtku. Strava bohatá na vitamín D by sa mala konzumovať v kombinácii s tukom, vstrebateľnosť vitamínu D tým narastá.

vitamín D

Vitamín D nájdete aj v strave

V mlieku a vo vajíčkach je však vitamínu D enormne málo, pretože zvieratá žijú v uzatvorenom priestore bez prístupu na slnko. V podstate aj oni trpia nedostatkom vitamínu D. Oveľa viac ho poskytnú ryby, ak ich zaradíme do pestrej stravy. Jedná sa však o morské mastnejšie ryby (losos, makrela, sardinky, tuniak, krevety). Najviac vitamínu D poskytnú výrobky z rýb, ako je napríklad rybací olej. Ten však vďaka vôni a chuti nebýva úplne obľúbeným doplnkom stravy.

Vitamín D v medzinárodných jednotkách (international units IU)

  • Pobyt na slnku medzi 11. a 14. hodinou v plavkách počas 15 až 20 minút (ideálne bez ochrannej vrstvy krému) nám poskytne zhruba 20 000 IU vitamínu D3
  • Treščia pečeň obsahuje 5000 IU v jednej konzerve
  • Kávová lyžička rybacieho tuku obsahuje 1250 IU
  • Losos 100g obsahuje 650 IU
  • Sardinky 100 g obsahujú 450 IU
  • Tuniak 100g obsahuje 236 IU
  • Vajce v 100 g obsahuje 52 IU
  • Ementál v 100 g obsahuje 20 IU

Odporúčané dávky vitamínu D

Odporúčania odborníkov sa môžu líšiť podľa veku a potrieb jedinca. Pre naše klimatické podmienky sa zvyčajne uvádza denná dávka 10 mikrogramov vitamínu D jedného roka a 20 mikrogramov pre staršie deti a dospelých, tiež pre tehotné a dojčiace ženy.

*Zdroj: DACH 2019, Kritériá nemecky hovoriacichch zemí.

vitamín D

Význam vitamínu D pre náš organizmus

  • Napomáha dobrému fungovaniu imunitného systému
  • Zvyšuje odolnosť proti vírusom a akútnym respiračným ochoreniam
  • Jeho hladina ovplyvňuje sekréciu inzulínu a glukózovú intoleranciu
  • Môže ovplyvňovať hladinu krvného tlaku
  • Podiela sa na množení buniek
  • Znižuje autoimunitnú odpoveď organizmu
  • Prispieva k dobrej kvalite kostí a zubov
  • Prispieva k absorpcii vápnika a fosforu
  • Udržiavanie normálnej funkcie svalov (spolu s vitamínom K2)
  • Pomáha proti mäknutiu kostí (spolu s vitamínom K2)

Ak vás zaujímajú aj iné otázky týkajúce sa materstva, pôrodu, zdravia, sledujte aj náš facebookový profil Happy Baby SK.

Zdieľajte
Kaufland BevolaKaufland Bevolareklama

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe