Bolesti brucha v tehotenstve

U tehotných žien často dochádza k bolestiam brucha v podobe napínania, pichania alebo kŕčov. Dôvody bolestí brucha sú síce rozmanité, avšak pomocou niekoľkých trikov sa väčšinou dajú veľmi jednoducho zvládnuť.

Rozpínanie maternice

Príčiny bolestí brucha v tehotenstve majú často nevinnejšiu príčinu, ako by sa mohlo nastávajúcej matke zdať. Dôvodom bolestí brucha tak môžu byť maternicové väzy, ktoré držia maternicu na svojom mieste. Väzy sa spolu s rastom maternice rozpínajú. To vedie často k nepríjemnému napínaniu po stranách brucha, ktoré je zrovnateľné s natiahnutím svalov. Bruchu môžete uľaviť tým, že si ľahnete na chrbát. Na uvoľnenie maternicových väzov pomôže tiež teplý kúpeľ.

Pohyb bábätka

Bábätko vo vašom brušku spôsobuje, že žalúdok má menej miesta, aby sa mohol roztiahnuť. Preto môžete mať hlavne po jedle nepríjemný pocit v bruchu. Okrem toho je vaše stále rastúce bábätko aktívne a môže tak určitými pohybmi spôsobovať bolesti v podbrušku. Kľaknite si na všetky štyri, aby ste poskytli vášmu bruchu trochu úľavy.

Nadúvanie

V dôsledku veľkých hormonálnych aj telesných zmien je potrebné počítať aj s niektorými zdravotnými problémami. Medzi bežné tehotenské problémy patrí napríklad nadúvanie. Zvýšený výskyt nadúvania v tehotenstve má dve hlavné príčiny – hormonálnu a mechanickú. V tehotenstve totiž dochádza k spomaleniu tráviacich procesov vplyvom zvýšenej hladiny ženského pohlavného hormónu progesterónu. Dochádza k ochabnutiu hladkej svaloviny v čreve, čo bráni ľahkému odchodu plynov.

Druhým dôvodom je, že zväčšujúca sa maternica tlačí na črevá, a tým dochádza k mechanickému spomaleniu postupu potravy a plynov. Opatrenia proti nadúvaniu sa v tehotenstve nelíšia od opatrení mimo neho. Spočívajú v tzv. režimových opatreniach a možnosti podania vhodných liekov s obsahom simetikonu, čo je látka pôsobiaca výhradne fyzikálnym spôsobom.

Z režimových opatrení je veľmi dôležitá úprava stravovacích návykov. Dostatok času na jedlo vedie k zníženiu množstva zhltnutého vzduchu. Problémy zásadne zmierni vhodná skladba potravín. Je potrebné obmedziť cukry, vyhnúť sa problémovým potravinám a sýteným nápojom. Tiež primeraný pohyb prispieva k zvýšeniu pohyblivosti čriev. Pomôcť môžu aj bylinné čaje (mäta, fenykel, aníz), aplikácia tepla na brucho (termofor) alebo masáž brucha (krúživé pohyby od pravého podbruška v smere hodinových ručičiek).

Nadúvanie je pomerne bežnou záležitosťou a vo väčšine prípadov ho možno obmedziť uplatňovaním vyššie uvedených opatrení. Pokiaľ vás však trápi dlhodobo a bežné opatrenia zostávajú bez účinku, nebojte sa vydať pre radu k odbornému lekárovi.

Tráviace problémy

50 % nastávajúcich matiek trpí v tehotenstve zápchou, ktorá môže spôsobovať kŕče v bruchu. Aby ste tomu zabránili, mali by ste veľa piť a jesť potraviny s vysokým obsahom balastných látok. Výrobky z obilia ako je celozrnný chlieb alebo müsli obsahujú veľa balastných látok a podporujú správne trávenie.

Pozor: Pokiaľ nemáte dva alebo tri dni za sebou žiadnu stolicu, nie je to žiadna tragédia! Nepokúšajte sa o to za každú cenu. Rovnako si neberte žiadne preháňadlá bez lekárskeho predpisu!

Tehotenské hormóny ovplyvňujú vaše vnútorné funkcie a zväčšujúca sa maternica tlačí na žalúdok. Pocit ťažkosti po jedle, nadutosť a kyslé odgrgávanie sú nepríjemnými, ale len prechodnými dôsledkami.

Triky proti nevoľnosti

Vyhnite sa určitým jedlám:

  • príliš opulentným jedlám, pretože výrazne zaťažujú žalúdok
  • príliš kyslým jedlám, pretože produkujú kyselinu
  • jedlám, ktoré spôsobujú nadúvanie, ako je kapusta, špargľa a fazuľa
  • ako spôsobu prípravy dajte prednosť grilovaniu a dusenej zelenine
  • vyhraďte si na jedlo dosť času
  • po jedle sa nenakláňajte dopredu a ani sa príliš nepreťahujte, aby ste zabránili kyslému grganiu a páleniu záhy
  • dajte si do postele jeden vankúš pod hlavu naviac, aby ste mohli spať takmer v sede
  • ak je to nutné, pomôcť vám môžu prípravky na pálenie záhy dostupné v lekárni, pokiaľ neobsahujú bikarbonát sodný. Buďte v pohode, pálenie záhy po narodení bábätka väčšinou samé zmizne.

Náš tip: Rozdeľte si jednotlivé jedlá. Napríklad dezert jedzte až dve hodiny po hlavnom chode.

Zdieľajte
Empik fotoreklama

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe