Bolesti brucha v tehotenstve

U tehotných žien často dochádza k bolestiam brucha v podobe napínania, pichania alebo kŕčov. Dôvody bolesti brucha sú síce rozmanité, avšak pomocou niekoľkých trikov sa väčšinou dajú veľmi jednoducho zvládnuť.

Rozpínanie maternice

Príčiny bolesti brucha v tehotenstve majú často nevinnejšiu príčinu, ako by sa mohlo nastávajúcej matke zdať. Dôvodom bolesti brucha tak môžu byť maternicové väzy, ktoré držia maternicu na svojom mieste. Väzy sa spolu s rastom maternice rozpínajú. To vedie často k nepríjemnému napínaniu po stranách brucha, ktoré je zrovnateľné s natiahnutím svalov. Bruchu môžete uľaviť tým, že si ľahnete na chrbát. Na uvoľnenie maternicových väzov pomôže tiež teplý kúpeľ.

Pohyb bábätka a bolesti brucha

Bábätko vo vašom brušku spôsobuje, že žalúdok má menej miesta, aby sa mohol roztiahnuť. Preto môžete mať hlavne po jedle nepríjemný pocit v bruchu. Okrem toho je vaše stále rastúce bábätko aktívne a môže tak určitými pohybmi spôsobovať bolesti v podbrušku. Kľaknite si na všetky štyri, aby ste poskytli vášmu bruchu trochu úľavy.

Bolesti brucha vedia v tehotenste potrápiť

Nadúvanie

V dôsledku veľkých hormonálnych aj telesných zmien je potrebné počítať aj s niektorými zdravotnými problémami. Medzi bežné tehotenské problémy patrí napríklad nadúvanie. Zvýšený výskyt nadúvania v tehotenstve má dve hlavné príčiny – hormonálnu a mechanickú. V tehotenstve totiž dochádza k spomaleniu tráviacich procesov vplyvom zvýšenej hladiny ženského pohlavného hormónu progesterónu. Dochádza k ochabnutiu hladkej svaloviny v čreve, čo bráni ľahkému odchodu plynov.

Druhým dôvodom je, že zväčšujúca sa maternica tlačí na črevá, a tým dochádza k mechanickému spomaleniu postupu potravy a plynov. Opatrenia proti nadúvaniu sa v tehotenstve nelíšia od opatrení mimo neho. Spočívajú v tzv. režimových opatreniach a možnosti podania vhodných liekov s obsahom simetikonu, čo je látka pôsobiaca výhradne fyzikálnym spôsobom. Takto sa zabráni nepríjemným bolestiam brucha spôsobených nadúvaním.

Z režimových opatrení je veľmi dôležitá úprava stravovacích návykov. Dostatok času na jedlo vedie k zníženiu množstva zhltnutého vzduchu. Problémy zásadne zmierni vhodná skladba potravín. Je potrebné obmedziť cukry, vyhnúť sa problémovým potravinám a sýteným nápojom. Tiež primeraný pohyb prispieva k zvýšeniu pohyblivosti čriev. Pomôcť môžu aj bylinné čaje (mäta, fenykel, aníz), aplikácia tepla na brucho (termofor) alebo masáž brucha (krúživé pohyby od pravého podbruška v smere hodinových ručičiek).

Nadúvanie je pomerne bežnou záležitosťou a vo väčšine prípadov ho možno obmedziť uplatňovaním vyššie uvedených opatrení. Pokiaľ vás však trápi dlhodobo a bežné opatrenia zostávajú bez účinku, nebojte sa vydať pre radu k odbornému lekárovi.

Tráviace problémy

50 % nastávajúcich matiek trpí v tehotenstve zápchou, ktorá môže spôsobovať kŕče a bolesti v bruchu. Aby ste tomu zabránili, mali by ste veľa piť a jesť potraviny s vysokým obsahom balastných látok. Výrobky z obilia ako je celozrnný chlieb alebo müsli obsahujú veľa balastných látok a podporujú správne trávenie.

Pozor: Pokiaľ nemáte dva alebo tri dni za sebou žiadnu stolicu, nie je to žiadna tragédia! Nepokúšajte sa o to za každú cenu. Rovnako si neberte žiadne preháňadlá bez lekárskeho predpisu!

Tehotenské hormóny ovplyvňujú vaše vnútorné funkcie a zväčšujúca sa maternica tlačí na žalúdok. Pocit ťažkosti po jedle, nadutosť a kyslé odgrgávanie či bolesť brucha sú nepríjemnými, ale len prechodnými dôsledkami.

Aj nevhodne zložená strava môže stáť za bolesťami brucha

Triky proti nevoľnosti a bolesti brucha

Vyhnite sa určitým jedlám:

  • príliš opulentným jedlám, pretože výrazne zaťažujú žalúdok
  • príliš kyslým jedlám, pretože produkujú kyselinu
  • jedlám, ktoré spôsobujú nadúvanie, ako je kapusta, špargľa a fazuľa
  • ako spôsobu prípravy dajte prednosť grilovaniu a dusenej zelenine
  • vyhraďte si na jedlo dosť času
  • po jedle sa nenakláňajte dopredu a ani sa príliš nepreťahujte, aby ste zabránili kyslému grganiu a páleniu záhy
  • dajte si do postele jeden vankúš pod hlavu naviac, aby ste mohli spať takmer v sede
  • ak je to nutné, pomôcť vám môžu prípravky na pálenie záhy dostupné v lekárni, pokiaľ neobsahujú bikarbonát sodný. Buďte v pohode, pálenie záhy po narodení bábätka väčšinou samé zmizne.

Náš tip: Rozdeľte si jednotlivé jedlá. Napríklad dezert jedzte až dve hodiny po hlavnom chode.

Zdieľajte
Malicek OZ daneMalicek OZ dane

Prihlásenie

Ukladám zmeny Odosielam
Uložené Hotovo
Došlo k chybe Došlo k chybe